PERJALANAN PENYUSUANKU

Assalamualaikum...

Terkenang semula sewaktu di awal pekerjaan saya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Waktu itu saya berusia 26 tahun. Sebenarnya saya berkawin dulu baru dapat kerja. Malah anak sulung saya berusia 8 bulan waktu saya melaporkan diri. Tak perlu lah saya ceritakan bagaimana risaunya keluarga saya sewaktu saya mula2 dpt tahu sedang peknen. Mereka gembira tetapi takut kalau2 saya langsung tidak mahu bekerja selepas mendapat anak. Maklumlah, belajar tinggi2 takkan nak jadi suri rumah saja...

Tapi bukan itu yang mahu saya kongsikan...

Pada masa itu saya memang menyusukan anak 100%. Walaupun anak pertama tapi saya memang fokus pada penyusuan susu ibu. Mungkin memang ditakdirkan susu saya banyak, jadi tidak pernah terfikir mahu menggantikannya dengan susu formula.

Tapi bila saya mula dapat kerja, dengan tempoh tawaran dan melapor diri sangat singkat, saya tiada pilihan lain. Dalam tempoh 1 minggu, saya berikan anak saya susu formula. Mujur anak saya tak banyak kerenah... Dia terima saja. Walaupun tak kerap menyusu...

Pada masa itu saya tidak ada pengetahuan langsung tentang kaedah pump, penyimpanan dan semua perkara berkaitan menyusukan anak walaupun bekerja. Maklumlah kawan2 yg menyusukan anak pun tidak ramai.. (Saya kawin agak muda.. Jadi kawan2 masih belum ramai yg beranak pinak.)

Tapi saya tetap puas hati kerana sempat full bf sehingga 8 bulan dan seterusnya menyusukan sehingga hampir setahun.. Sayang kerana susu makin lama makin habis kerana tidak dipump..Demam bengkak susu memang kerap pada masa tu..

Saya terfikir semula, alangkah bagusnya kalau saya terdedah dengan kaedah penyusuan susu ibu ini seperti hari ini. Tentu senang2 saya dpt menyusukan sehingga anak saya berusia 2 tahun.. Tapi ya lah.. Rezekinya hanya setakat itu saja..

Mungkin kerana pengalaman itu, saya nekad berusaha untuk menyusukan anak bongsu saya sehinga selama mana yang boleh. Memang bukan mudah mengepam di tempat kerja, sambil2 meting, outstation dan macam2 situasi lagi. Semuanya memerlukan semangat yang kuat... Tapi saya nekad. Selagi Allah izinkan, selagi itulah saya akan berbuat apa saja untuk memberikan yang terbaik untuk adik eman sayang....

Salam sayang.. Mama Liza
0164219053


Comments

Popular posts from this blog

HOMESTAY BEST DI BENTA / KUALA LIPIS

JADUAL PENGAMBILAN VITAMIN

OHH!! TULANG DAH RAPUH?