SEMANGAT UNTUK MENYUSUKAN

Assalamualaikum...

Sesekali saya ingin mengingatkan kawan2 semua yang sedang menyusukan anak ya.. Juga untuk peringatan diri saya sendiri juga sebenarnya. Sekiranya kita ingin menyusukan anak selama yang mungkin, kita perlu mempunyai tekad yang sangat kuat. Sebenarnya bukan mudah untuk melaksanakannya. Dalam hal ini ibu yang tidak bekerja mungkin mudah sedikit ya. Tapi jika anda bekerja, memang ia sesuatu yang sukar. Itu sebabnya saya kata kita perlu mempunyai semangat yang kuat. Hmmmm... Menyusukan anak pun perlu ada semangat ke?

Ya!! Saya bercakap melalui pengalaman sendiri. Semasa mula2 mengambil keputusan untuk menyusukan eman, saya sendiri pada mulanya hanya bersangka baik dan mungkin akan mampu setakat eman berusia setahun saja. Tapi alhamdulillah sekarang dah lebih 2 tahun kan.. Bagaimana caranya? Saya amalkan suplemen yang sebenarnya sangat membantu..

Saya akui memang sukar. Tapi bila melihat wajah eman yang exited waktu berjumpa dengan saya sama ada baru balik keje atau balik dari outstation, saya jadi sangat bersemangat untuk terus menyusukan dia. Walaupun susah. Saya kata susah kerana saya perlu mengepam setiap 3 jam sekali kalau saya tak direct menyusu dari dia. Bayangkan datang ofis, jam 8.30 pagi saya dah start mengepam. Kemudian 11.30pg, 2.30 ptg dan last sekali sebelum balik dari ofis. Memang memerlukan kesabaran.. Bila balik ke rumah pula, perlu menyusukan eman terlebih dahulu sebelum membuat perkara2 lain.

Bayangkan kalau saya ada meting dan outstation. Saya perlu juga mengepam sehinggakan kadang2 pengerusi mesyuarat sudah faham tentang 'kehilangan' saya di tengah2 mesyuarat. Tapi saya teruskan juga sebab saya mahu memberikan yang terbaik untuk dia. 

Memang saya mengamalkan supplemen shaklee. Dan itu sebenarnya memang syarat jika kita mengamalkan supplemen sebab susu ni adalah mengikut sistem demand and supply.. Ada demand ada la supply. Sesetengah orang kata biar lah kita tak pam sebab nanti susu akan jadi banyak. Sehari dua memang akan banyak tapi lama kelamaan ia akan kurang dan akhirnya habis. Jadi semangat yang kuat adalah amat diperlukan bila kita berniat untuk menyusukan anak selama yang mungkin. 

Ada pula yang kata supplemen kan ada? Ya tapi still perlu ada aktiviti mengepam yang konsisten. Supplemen hanya booster tapi kalau tak dibantu oleh aktiviti mengemam kita tu, ia tak akan berkesan. Sebenarnya ada beberapa syarat lagi yang perlu dipenuhi sekiranya kita mengamalkan supplemen dan mahu terus menyusukan anak. Saya akan kongsikan dalam entry akan datang ya sebab si eman ni dah nak bangun tidur.. :))

Sekiranya anda mahu mengetahui supplen apa yang saya amalkan, boleh hubungi saya ya..

Salam sayang.. Mama Liza
0164219053

Comments

Popular posts from this blog

HOMESTAY BEST DI BENTA / KUALA LIPIS

JADUAL PENGAMBILAN VITAMIN

OHH!! TULANG DAH RAPUH?