ELAKKAN PEMBUNUH DALAM DIAM

Assalamualaikum...

Bagaimana dengan sambutan hari raya anda semua? Tentu meriah kan? Sudah tentu tambah meriah sebab ada pelbagai jenis makanan yang ditemui yang biasanya hanya dilihat setahun sekali. Kalau bernasib baik boleh ditemui 2 tahun sekali iaitu pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha.. Dan sudah pastinya kita tidak akan melepaskan peluang untuk menjamah serba sedikit kerana sememangnya sebagai orang Melayu, tentu makanan2 itu merupakan kegemaran kita kan?




Namun dalam keseronokan itu, adakah kita tau tentang kandungan bahan yang kita makan? Biasanya mentega, lemak, dan segala2 jenis bahan yang mengandungi kolestrol ada terdapat di dalam makanan itu. Biasalah.. Makanan Melayu memang penuh dengan lemak. Tapi itulah yang menyebabkan ia sedap kan? :)

Sebaik-baiknya kita cuba elakkan untuk makan makanan seperti itu pada kadar yang banyak dan sekaligus. Taulah kita sudah berpuasa sebulan, takkan nak makan banyak selama sebulan pulak kan?
Makan berpada-pada. 


Sejak 2 tahun yang lepas, saya selalu pastikan vitamin utama untuk mengurangkan kolestrol wajib ada untuk menampung seluruh keluarga. (Untuk makluman suami saya sudah mula yakin untuk consume Shaklee.. Vitamin apa? Akan saya kongsikan dalam entry yang akan datang.. )

Tanpa kita sedari ada sesetengah juadah boleh menyebabkan kandungan lemak jahat dalam salur darah makin meningkat.

Apakah vitamin yang sekurang-kurangnya ada demi mengawal kandungan kolestrol dalam darah terutama dalam mengawal kolestrol jahat iaitu LDL.


Secara ringkasnya saya kongsikan di sini kepentingan vitamin yang dinyatakan ialah :


Vitamin C sangat perlu dan penting untuk pembuluh darah. Salur darah yang kurang vitamin C ibarat getah paip yang reput dijemur matahari dan bila2 masa sahaja boleh pecah.

Lecithin penting untuk 
proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids). Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol. Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).  Membantu kawal paras triglycerides. Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah. Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol
GLA ianya mengandungi vitamin E disamping ianya berfungsi untuk menstabilkan keadaan hormone di dalam tubuh badan kita. Ianya juga membantu membakar lemak di dalam salur darah. Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung. Mengawal kencing manis dan darah tinggi. Mengawal kolesterol dan bagus untuk fungsi saraf.

Vitamin E untuk menguatkan dinding arteri.Menguatkan imuniti tubuh.Memperlahankan proses penuaan.

Jadi sekiranya anda mahu menjaga kesihatan tubuh badan, boleh hubungi saya untuk dapatkan harga istimewa!


Sebaik-baiknya kita mencegah kehadiran penyakit kerana ia adalah lebih mudah berbanding merawatnya...


Salam Sayang.. Mama Liza
0164219053

Comments

Popular posts from this blog

HOMESTAY BEST DI BENTA / KUALA LIPIS

JADUAL PENGAMBILAN VITAMIN

OHH!! TULANG DAH RAPUH?