MARI MEMAHAMI FUNGSI KALSIUM

Assalamualaikum...

Apa kata hari ini kita memahami fungsi kalsium yang selama ini kita consume? 

Kalsium merupakan bahan galian penting dalam diet yang sihat. Kekurangannya boleh memberi kesan terhadap pembentukan tulang dan gigi, sementara penyimpanan berlebihan boleh mengakibatkan karang ginjal. Vitamin D diperlukan untuk menyerap kalsium. Keluaran tenusu, seperti [[susu|] dan keju, adalah sumber kalsium yang diketahui ramai. 

Walau bagaimanapun, sesetengah individu alah kepada keluaran tenusu dan lebih ramai orang, terutamanya keturunan bukan Eropah, adalah tak tahan laktosa (intolerans laktosa), menyebabkan mereka tidak boleh menggunakan keluaran tenusu. Bagi orang-orang ini, terdapat banyak lagi sumber kalsium yang baik. Ini termasuklah: rumpai laut seperti kelp, wakame dan hijiki; biji-bijian dan benih (contohnya badam dan bijan); kekacang; makanan laut seperti tiramudang halus; ikan bertulang lembut; bayam; gandum lengkap; kailan; okra; rutabaga; brokoli; dan keluaran yang diperkuatkan seperti jus oren dan roti. 

Ternyata kalsium amat penting kepada manusia. Khususnya kepada ibu menyusu yang menyalurkan sumber2 khasiat kalsium kepada anaknya dalam pembentukan tulang yang kuat dan gigi yang sihat.




Kalsium Shaklee? Tentunya Ostematrix!!



 


Hubungi saya untuk maklumat lanjut dan ketahui khasiat kalsium khususnya untuk ibu2...

Salam sayang.. Mama Liza
0164219053

Comments

Popular posts from this blog

HOMESTAY BEST DI BENTA / KUALA LIPIS

JADUAL PENGAMBILAN VITAMIN

OHH!! TULANG DAH RAPUH?